Followers

subjek bahasa negeri sembilan??

tyra lee | 23:34 | 2Comments |
Views
pada yang  baru nak belajar bahasa nogori ni.. sonang yo.. den pun bukan org nogori.. :D
first,
Kata ganti diri.
Aku = Den
Engkau = Ekau
Saya = Ese (sebutan dia macam essay)

i.suku kata pertama mempunyai huruf 'e' atau bunyi e.
contoh: emak, entah, lempang.
gantikan bunyi 'e' tersebut kepada 'o'
contoh: omak, ontah, lompang.

ii.suku kata terakhir mempunyai huruf 'a' atau bunyi a.
contoh: siapa, dia, tak ada.
sama seperti (i), gantikan dengan o juga.
contoh: sapo, dio, takdo.

iii.suku kata terakhir yang berakhir dengan 'at'
contoh: penat, ikat, lompat
gantikan bunyi at kepada 'ek' (bunyi e seperti dalam sebutan ekor)
contoh: ponek, ikek, lompek.
nota: kadang-kadang ada certain words yang bila ditukar bunyinya
macam janggal sangat.
kalau jadi macam tu, kekalkan bunyi asal "at" dalam perkataan
tersebut.

iv.suku kata terakhir yg berakhir dengan 'as'
contoh: lepas, lemas, puas.
gantikan bunyi 'as' kepada 'eh' (bunyi e seperti dalam sebutan ekor)
contoh: lopeh, lomeh, pueh.
nota: seperti dalam penerangan (ii), kadang-kadang ada certain words
yang bila ditukar bunyinya macam janggal sangat.
kalau jadi macam tu, kekalkan bunyi asal 'as' dalam perkataan
tersebut.

v.'kan' hanya disebut 'an'

vi.'nya' hanya di sebut 'eh'

vii.'je' disebut 'yo'

viii.bunyi 'r' disebut 'gh'
contoh: harimau = ghimau
rasa = ghaso
raja = ghajo




www.tips-fb.com

2 00 org doakan tyra sihat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

saya sayang awak

Daisypath Anniversary tickers