Followers

berlakon bisu + pekak sbb tak nak menderma..?

Unknown | 04:02 | 0Comments |
Views



semalam..
tiba-tiba time aku tengah tolong-tolong mak aku berniaga..
jual goreng pisang panas2.. sedap oo. sedap hingga menjilat ibu jari kaki..!

tetiba ada la pakcik sorang ni datang. tapi aku panggil dia abang zam (bukan nama sebenar) .. baya-baya lewat 40-an camtu.. dia oder goreng pisang kat salah sorang pekerja mak aku.. tapi yang peliknya, dy buat cam orang bisu.. alah, cam tak boleh bercakap.. just kluar bunyi sikit-sikit je "eh.. uh.. aaa.." lebih kurang camtu la.. sambil buat body gesture cam orang tak berapa betul.

ktorang gelak-gelak je lah. tengok dia berlakon jadi orang bisu. then, daddy tanya dia...

***

daddy : dah ko kenapa zam? sambil sengeh-sengeh kat abang zam.

abang zam : ehh... ehhh.. um... uh.... sambil buat isyarat tangan kat daddy..

daddy : ko kena sawan ke? 


*ktorang gelak-gelak je. =.= tukang gelak je la layak 


abang zam : (gelak) tak de.. tadi aku pergi isi minyak motor.. haisy... malas dah aku pergi kat mobil tu dah.. serabut betul dengan budak-budak minta sedekah tu..! pantang nampak orang datang nak isi miyak. terus datang nak meniaga. last-last aku buat-buat bisu and pekak. so, aku blah aje lah..

daddy : diam .
pelakon tambahan : tu budak sekolah agama tu..

abang zam : memang lah sekolah agama. pagi aku isi minyak nak pergi kerja, budak tu datang. petang pun sama. malam pun sama. aku ni bukan kedekut sangat. tapi kalau dah banyak kali bengang jugak aku. nak isi myk kereta lagi, motor lagi. tak kan tiap kali aku isi minyak nak kena spend money untuk dia..

daddy pun layan bebel dengan abang zam. aku dah tak focus dah intipati ayam yang diorang berbual.

***

aku just terfikir something.  kat mana-mana aku berenti stesen minyak  lah kan, mesti ayat diorang lebih kurang aje.. barang yang dyorang bawak pun sepesen aje. pernah tak camni kat korang?

Assalammualaikum kak, kami dari sekolah sekian sekian, (nama sekolah dirahsiakan) tengah buat jadual amal untuk sekolah kami. ada minyak urut, balsem panas, kalendar,  belilah.. satu barang ni rm10 je..

then, ape jawapan korang?

mungkin...

a) ops.. sory, saya nak cepat..sambil hulur singgit..
b) bagi alasan tak munasabah.. cntoh, * eh, saya nak ke hospital ni.. nenek nak bersalin~
c) tipu cakap *saya dah ade dah.. baru beli tadi.. balsem sebijik camni la kat sini.. =.=
d) belakon bisu + pekak~

hum.. entah la.. aku kadang-kadang kesian jugak kat budak2 tu.. sebab dia budak2 lagi.. sepatutnya, muda2 belia, belajar la.. ceh, macam la aku dah tua sangat.. umur pun tak sampai 20 lagi.. haha.. klau tak silap aku, daddy pernah interbiu salah sorang budak kat situ. budak lelaki. berpeluh2 budak tu.. kesian. then daddy blanja dia minum.. sambil2 tu.. temuramah la..

daddy : asal mana?

budak : sg. petani..

daddy : jauhnye.. (ktorang kat Pahang) awak datang sini dengan ape?

budak : belajar kat sekolah agama X. dirahsiakan...


daddy : habis awak jual ni sapa suruh?

budak tu pun macam takut-takut dengan daddy..

daddy: awak jangan takut. pakcik bukan nak tangkap awak. pakcik nak tahu aje..

budak : ustaz suruh (muka takut =.=)

daddy : ustaz suruh? kenapa?

budak : ustaz cakap , kalau tak nak gagal . kena jual habis dalam sehari. ( ada nilai. tapi tak ingat dah crita ni )

menurut budak tu lagi, pagi-pagi cam subuh tu, dyorang dah kena hantar dengan van . merata tempat. kadang2 kat stesen minyak, kadang-kadang kat bank and macam-macam tempat lagi lah. diorang tak boleh lari sebab ada mata-mata yang kawal gerak geri dyorang.

kesian kan..

mak bapak diorang hantar belajar jauh-jauh, tapi ni yang diorang kena buat.. ape lah ustaz diorang tu.. untuk kepentingan diri sendiri!

p/s: aku rase cam tak sesuai plk tajuk. haha

www.tips-fb.com

0 00 org doakan tyra sihat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

saya sayang awak

Daisypath Anniversary tickers