Followers

bonus disebalik air sembahyang..!

tyra lee | 06:16 | 2Comments |
Views
ramai antara kita tak sedar setiap kali kita ambil air sembahyang, kita dapat bonus!!
ramai diantara kita yang tidak sedar akan hakikat bahawa setiap yang dituntut dalam Islam mempunyai hikmahnya yang tersendiri.

pernah tak kita terfikir kenapa kita mengambik wuduk macam tu je?

pernah tak kita terfikir segala bonus yang kita perolehi dalam menghayati Islam?


*******************************************************************************


1. ketika berkumur, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, ampunilah dosa mulut dan lidahku ini".
penjelasan nombor 1 : kita hari-hari bercakap benda-benda yang tak berfaedah.


*******************************************************************************

2. Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, putihkanlah muka ku di akhirat kelak, Janganlah kau hitamkan muka ku ini".
Penjelasan nombor 2: Ahli syurga mukanya putih berseri-seri.


*******************************************************************************

3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlah kamu dengan, "ya Allah, berikanlah hisab-hisabku ditangan kanan ku ini".
penjelasan nombor 3 : ahli syurga diberikan hisab-hisabnya di tangan kanan.


*********************************************************************************

4. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan, "ya Allah, janganlah kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiri ku ini".
penjelasan nombor 4 : ahli neraka diberikan hisab-hisabnya di tangan kiri.


*********************************************************************************

5. Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan, "Ya Allah, lindungi lah daku dari terik matahari di padang Masyar dengan Arasy Mu".
penjelasan nombor 5 : Panas di Padang Masyar macam matahari sejengkal di atas kepala.


*********************************************************************************

Ketika membasuh telinga berniatlah kamu dengan, " Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini"
Penjelasan nombor 6 : Hari-hari mendengar orang mengumpat, memfitnah dll.


*********************************************************************************

7. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan. "Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim".
penjelasan nombor 7 : ahli syurga melintasi titian dengan pantas sekali.


*********************************************************************************

8. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan, " Ya Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat-tempat maksiat".


**********************************************************************************


seriously, sebelum aku tahu pasal ni.. aku ambil air sembahyang ala kadar untuk solat je.  aku niat, amik air sembahyang.. then baca doa lepas ambil air sembahyang.. tak tahu pun pasal bonus2 ni.. Jahilnya aku...

insyaAllah aku amalkan~ korang pun sama yeee...!! 
www.tips-fb.com

2 00 org doakan tyra sihat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

saya sayang awak

Daisypath Anniversary tickers