Followers

Kitab daddy | Jom Latih gerak hati

Unknown | 20:48 | 3Comments |
Views
Daddy aku sekarang dah 59 tahun . tahun depan dah 60 tahun . dia punya instinct ataupun gerak hati sangat bagus . Aku pun kadang-kadang terkejut .

cuba bayangkan, aku, ma and kakak tengah borak2 . cerita pasal tu, pasal ni.. then cerita2 lah sikit2 pasal daddy . tak berapa lama lepas tu , daddy balik rumah . then dengan muka slumber tanya ma "awak cerita apa pasal saya tadi " kitorang pun gelak2 . cakap daddy bela hantu . haha



1 perangai daddy yang aku tak suka , bila nak pergi mana-mana , kalau kami keluar rumah lambat . means dia tunggu lama dalam kereta . dia marah betul . aku kadang2 bengang jugak . macam lah tak boleh tunggu sekejap . Then kalau aku tertinggal barang , mati-mati dia tak bagi masuk balik rumah terutamanya kalau pintu dah kunci wlaupun aku tertinggal handphone . pelik kan?

Rupa-rupanya.. daddy ikut nasihat orang-orang tua . daddy belajar dari nenek dy . means moyang aku . Orang zaman dulu rumah kampung , dalam hutan , kalau nak keluar ke pekan ke, kena lalu hutan . Kalau instinct tak kuat, mungkin mati kena baham harimau . so, mereka latih instinct mereka . maknanya, kalau kitorang keluar rumah lambat, dia takut jap lagi rasa tak sedap hati. antara step yang daddy ajar ,
1. sebelum keluar rumah, biasanya kat "bendol" rumah bagi rumah-rumah zaman dulu, kalau kita sekarang, depan pintu rumah je, kita check nafas . letak jari dekat hidung . tahan nafas sekejap, then lepaskan perlahan-lahan 3x. nafas dari lubang hidung kanan tu namanya "nafas jantan" . nafas dari lubang hidung kiri tu namanya "lindungan ibu" . kalau nafas dari belah jantan kuat, kita boleh teruskan perjalanan . kalau lindungan ibu lagi kuat, tunda dulu sekejap . duduk rehat sekejap, minum air segelas ke . Then baru bertolak.

2. kalau zaman dulu, mungkin ditunda sehari selepas . tapi kalau kita , tak kan nak skip pergi kerja pulak kan . so, kalau ada hal-hal kecemasan misalnya, kita boleh teruskan jugak perjalanan kita tu , dengan bertawakal . kita baca "bismillahi tawakkaltu 'Alallahhi Lahaulawala Quwwata Illa Billah Hil 'Aliyil 'azhimm.." caranya :

a) Baca Bismillah.................Langkah Kanan
b) Baca Tawakkaltu 'Alallahhi......Langkah Kiri
c) Baca Lahaulawala Quwwata Illa Billah Hil 'Aliyil "azhimmm..................Langkah Kanan

InsyaAllah boleh mengelak dari terlibat kemalangan . korang tak percaya ke? aku percaya . sebab pernah jadi kat aku . meh nak cerita kejap .

Cerita ni pasal kemalangan . Masa aku kerja kat bandar . aku bawak kereta . time ni aku tak belajar lagi step2 ni . bawak kereta pun konon2 pandai je . padahal hampeh . tapi haritu time aku balik kerja, aku rasa macam tanak lah balik jalan ni . padahal aku memang hari-hari lalu jalan tu . aku pun ikut jalan jauh . Tiba-tiba esok tu, keluar berita, jalan yang aku biasa lalu tu ada 3 buah kereta excident . waktu yang sama aku nak lalu malam tu . Alhamdulillah . aku rasa, kalau aku tak pedulikan gerak hati aku, mungkin aku pun terlibat . 



Nasihat daddy , ambil hal sekeliling . contohnya, kalau time nak keluar rumah , tiba-tiba tersepak selipar, terlanggar something , mungkin ada alamat tertentu . sama jugak macam rasa nak pergi satu-satu tempat then hati berdebar debar . so, rileks jap sampai hilang debar, boleh teruskan perjalanan . 

Dia ada dua kategori pulak . tapi nanti aku update lagi . panjang sangat nak buat dalam 1 entry. aku bagi pengalaman sekali.. :D

Yang ayat memula tadi tu pun dikenali sebagai doa keluar rumah taw. amalkan eh . 
Dari Anas bin Malik, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
إِذَا خَرَجَ الرَّجُلُ مِنْ بَيْتِهِ فَقَالَ بِسْمِ اللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ قَالَ « يُقَالُ حِينَئِذٍ هُدِيتَ وَكُفِيتَ وَوُقِيتَ فَتَتَنَحَّى لَهُ الشَّيَاطِينُ فَيَقُولُ لَهُ شَيْطَانٌ آخَرُ كَيْفَ لَكَ بِرَجُلٍ قَدْ هُدِىَ وَكُفِىَ وَوُقِىَ ».
“Jika seseorang keluar rumah, lalu dia mengucapkan “Bismillahi tawakkaltu ‘alallah, laa hawla wa laa quwwata illa billah(Dengan nama Allah, aku bertawakkal kepada Allah, tidak ada daya dan kekuatan kecuali dengan-Nya), maka dikatakan ketika itu: “Engkau akan diberi petunjuk, dicukupkan dan dijaga”. Setan pun akan menyingkir darinya. Setan yang lain akan mengatakan: “Bagaimana mungkin engkau bisa mengganggu seseorang yang telah mendapatkan petunjuk, kecukupan dan penjagaan?!” (HR. Abu Daud dan Tirmidzi. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini shahih)
www.tips-fb.com

3 00 org doakan tyra sihat:

nurhuda said... [Reply love]

stiap kejadian ade hikmahnye :D

Terima Kasih kerana komen pada artikel ini ^by Cik Tyra Lee
NORSHAHFEZA HAMSAN said... [Reply love]

ayah saye pon cmtu, ade instinct sikit2,,n die pantang kalau kite tetinggal brg pastu patah balik ambik, die kate xelok,,

nice sharing cik tyra=) tingkiu

Terima Kasih kerana komen pada artikel ini ^by Cik Tyra Lee
Unknown said... [Reply love]

Umur Daddy Tyra setahun tua dari umur Mummy Wilma :-) Biasalah, orang2 tua nie...Dorang memang berpegang kuat dengan adat dan nasihat orang2 tua kan ^_^

Terima Kasih kerana komen pada artikel ini ^by Cik Tyra Lee
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

saya sayang awak

Daisypath Anniversary tickers